Waterfall Games

Extra voorbeelden bij de spelregels van Spexxx. 

 

Download de PDF met voorbeelden, inclusief afbeeldingen.

Download de spelregels.

 

De omcirkelde blokjes waar de pijl naar wijst zijn de blokjes die je plaatst in de betreffende beurt.

 

Vragen 1-8 gaan over de puntentelling. Vraag 9 en 10 over blokjes plaatsen.

 

Vraag 1: ik plaats een blokje aan een bestaande Spexxx van mezelf. Hoeveel punten krijg ik?

 

Antwoord: de regel is dat elk blokje in één en dezelfde Spexxx één keer punten oplevert. Verleng je dus een eigen Spexxx met een vierde blokje, dan krijg je alleen punten voor het vierde blokje dat je plaatst. Dit geldt ook voor het 5e, 6e, 7e, 8e, blokje etc... omdat je de punten voor de andere blokjes al hebt geteld.

 

 

Vraag 2: ik plaats een blokje tussen een Spexxx van mezelf en een nog losstaand blokje van mezelf, dat dus nog geen onderdeel uitmaakt van een Spexxx. Hierdoor zijn alle vijf de blokjes aaneengesloten. Hoeveel punten krijg ik?

 

Antwoord: je verlengt je bestaande Spexxx met het blokje dat je plaatst en het blokje dat nog geen onderdeel uitmaakte van je Spexxx. De regel is dat elk blokje in één en dezelfde Spexxx één keer punten oplevert. Je krijgt punten voor beide blokjes, omdat je jouw Spexxx verlengt met twee blokjes waarvoor je eerder nog geen punten hebt ontvangen. Je krijgt bovendien de bonus van 5 punten, omdat jouw Spexxx 5 of meer blokjes lang is.

 

 

Vraag 3: ik plaats een 6e blokje aan mijn eigen Spexxx. Krijg ik nogmaals de bonus van 5 punten?

 

Antwoord: nee. Je krijgt de bonus voor een Spexxx van vijf blokjes of meer. Voor het 6e, 7e, 8e en 9e blokje dat je aan je eigen Spexxx plaatst krijg je niet nogmaals de bonus van 5 punten. Deze bonus krijg je wel nog een keer bij een Spexxx van 10, 15 en 20 blokjes lang.

 

 

Vraag 4: ik maak een tweede blok van 9 blokjes. Krijg ik nu nogmaals de bonus van 25 punten?

 

Antwoord: nee, in dit geval, zoals zichtbaar op het plaatje, krijg je niet nogmaals de bonus van 25 punten omdat er overlap zit tussen beide blokken van 9. Alleen als je een tweede blok van 9 nieuwe blokjes maakt krijg je nogmaals 25 bonuspunten.

 

 

Vraag 5: ik plaats een blokje met aan de ene kant twee blokjes van mezelf en aan de andere kant één blokje van mezelf. Maak ik nu in één beurt een Spexxx van vier blokjes?

 

Antwoord: Ja. Je krijgt punten voor alle vier de blokjes.

 

 

Vraag 6: ik plaats één blokje waardoor ik in één beurt twee verschillende Spexxxen maak. Hoeveel punten krijg ik?

 

Antwoord: elk blokje telt één keer per nieuwe Spexxx. Het blokje dat je plaatst gebruik je voor beide Spexxxen en telt daardoor twee keer.

 

 

Vraag 7: ik plaats één blokje, waarmee ik een bestaande eigen Spexxx verleng en tegelijk een nieuwe Spexxx maak. Hoeveel punten krijg ik?

 

Antwoord: je krijgt punten voor elk blokje van je nieuwe Spexxx. Daarbovenop telt het blokje dat je in die beurt plaatst nog een tweede keer, omdat je met dat blokje ook een bestaande Spexxx van jezelf verlengt.

 

 

Vraag 8: ik plaats een blokje tussen veel andere blokjes van mezelf, zoals in het plaatje hieronder. Hoeveel punten krijg ik?

 

Antwoord:

1. Je maakt een nieuwe diagonale Spexxx van drie blokjes en krijgt punten voor elk van die drie blokjes.

 

2. Je maakt daarnaast een nieuwe horizontale Spexxx van vijf blokjes en krijgt punten voor elk van die vijf blokjes. Je geplaatste blokje telt daarmee al voor de tweede keer. Je krijgt bovendien een bonus van 5 punten voor het maken van een Spexxx van minimaal vijf blokjes lang.

 

3. Tot slot verleng je jouw bestaande verticale Spexxx met je geplaatste blokje. Je krijgt daardoor nog een keer punten voor je geplaatste blokje. Je geplaatste blokje levert dus drie keer punten op.

 

 

Vraag 9: ik heb na vier worpen 3 zessen en 1 twee en 1 vier. Dat is niet wat ik wilde. Mag ik er nu voor kiezen om op het hokje van 2 zessen en 1 vier te plaatsen?

 

Antwoord: ja. Je bent helemaal vrij om te kiezen welke dobbelstenen van je worp je wel of niet gebruikt om een blokje te plaatsen.

 

 

Vraag 10: ik heb na vier worpen 4 zessen en 1 twee. Mag ik nu op het gouden hokje 3 zessen + 1 zes plaatsen?

 

Antwoord: nee. De gouden en zilveren hokjes zijn gereserveerd voor de worpen '4 opeenvolgende' en '5 opeenvolgende'. Met '5 opeenvolgende' mag je overigens ook op een gouden hokje plaatsen (zie vorige vraag en antwoord). 

Top